Zašto je važna konzultacija u ljekarni?
Savjetovanje pacijenta na recepturi ponekad nije dovoljno pa je potrebna konzultacija u odvojenom
prostoru ljekarne. Tamo je privatnost zaštićena i možete otvoreno razgovarati o problemima
vezanim za uzimanje propisanih lijekova.
Ljekarnik će na konzultaciji odvojiti vrijeme kako bi riješili nedoumice oko terapije na stručan i
profesionalan način. Po potrebi, ljekarnik će dati dodatne materijale o propisanim lijekovima. Ujedno
ljekarnik ima obavezu čuvanja tajne o stanju bolesnika i propisanoj terapiji.
Koja je razlika između savjetovanja prilikom izdavanja lijeka na recept i konzultacije?
Osim što se provodi u odvojenom prostoru, konzultacija je strukturirani proces savjetovanja,
educiranja i motiviranja pacijenta s ciljem optimiranja korištenja lijekova i poboljšanja ishoda
liječenja. Konzultacija, osim savjetovanja od strane ljekarnika, uključuje i aktivno sudjelovanje
pacijenta koji s ljekarnikom definira jasan cilj i individualizirani terapijski plan za njegovo ostvarivanje.
Naglasak u konzultaciji je na izgradnji partnerskog odnosa, gdje ljekarnik uzima u obzir pacijentove
stavove, želje i očekivanja te prema tome oblikuje individualni plan za pacijenta. Isto tako, ljekarnik
osigurava da se pacijent sa time slaže, da razumije i aktivno sudjeluje u provođenju svojeg plana. Pri
tome individualni terapijski plan uključuje i pravilno uzimanje lijekova i pravilno uzimanje dodataka
prehrani, ako su potrebni, uz prilagodbu životnih navika, prehrane i tjelesne aktivnosti. Napredak u
postizanju ciljeva ljekarnik će s pacijentom pratiti u narednim terminima konzultacija.
Konačni cilj konzultacije s ljekarnikom je poboljšanje ishoda liječenja pacijenta, a učinkovitost
konzultacije je znanstveno potvrđena brojnim istraživanjima, naročito kod pacijenata s kroničnim
bolestima.
Kako ljekarnik može utjecati na pridržavanje uzimanja lijeka kroz konzultaciju?
Konzultacija nam daje mogućnost da istražimo uvjerenja, ideje i strahove koje pacijent ima o svojoj
bolesti i lijeku kojeg bi trebao uzimati. To je trenutak kada ljekarnik može doprinijeti ispravnoj odluci
pacijenta da uzima svoju terapiju i bude suradljiv. U konzultaciji ljekarnik pomaže pacijentu kada se
radi o informacijama o načinu i vremenu uzimanja lijeka, odabiru oblika lijeka, nuspojavama,
dostupnosti lijeka i slično.
Pacijenti dolaze na konzultaciju ljekarnicima sa svojim uvjerenjima, a zadatak ljekarnika je da ih
razumije i na pacijente pozitivno utječe. Zbog toga je konzultacija idealna prilika za postizanje
terapijskog cilja kako bi se bolest što prije stavila pod kontrolu i poboljšala kvaliteta života pacijenta.
Konzultacija u ljekarni – usluga budućnosti?
S razvojem umjetne inteligencije i uključivanjem robota u sve više zanimanja, sposobnost
komuniciranja postaje važnija nego ikad. Predviđa se da će konzultacija s ljekarnikom biti
nezamjenjiva usluga u ljekarnama. Uloga ljekarnika je svakako prepoznati terapijske probleme, dati
savjet i educirati pacijente, ali uloga ljekarnika ne staje na tome.
Živimo u vrijeme eksplozije informacija i zadatak ljekarnika je da gomilu informacija zajednički s
pacijentom složi u cjelinu koja je smislena pacijentu, da ga ohrabri u donošenju informiranih odluka i
podrži u provođenju brige o svojem zdravlju.